SYSTEM OŚWIATOWY miasta

Głównym zadaniem realizowanym w obszarze oświaty jest zapewnianie uczniom jak najlepszych warunków i możliwości do indywidualnego rozwoju, stałego pogłębiania wiedzy oraz zdobywania nowych osiągnięć. Miasto Dęblin wykonuje zadania w tym zakresie, realizując m.in. następujące programy:

Dokładniejszy opis wskazanych powyżej programów znajduje się w części raportu poświęconej Realizowanym Politykom, Programom i Strategiom.

OŚWIATA - PODSTAWOWE PARAMETRY

Rok szkolny 2021/2022 to kolejny trudny rok pracy uczniów, nauczycieli i rodziców związany z pandemią wirusa COVID 19 w Polsce i na świecie. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 marca 2020 r. poz. 410 (z późniejszymi zmianami) w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty obowiązywało również w roku szkolnym 2021/2022. Aktualizowano wytyczne dla pracy jednostek oświatowych stosownie do obowiązującej sytuacji pandemicznej. Jednostki systemu oświaty zaczęły realizować swoje zadania z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość (praca zdalna). Kalendarium zmian w nauce wyglądalo następująco:

503

Liczba dzieci objętych nauczaniem przedszkolnym


Liczba dzieci w wieku 3 - 6 lat objętych wychowaniem przedszkolnym w placówkach prowadzonych przez miasto (z oddziałami przedszkolnymi w szkołach podstawowych).

92,12%

Współczynnik skolaryzacji przedszkolnej


Wskaźnik określa stosunek liczby dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym w wieku 3 - 6 lat w placówkach prowadzonych przez miasto w ogólnej liczbie dzieci w tym wieku z terenu miasta.

16,22

Średnia liczebność oddziałów w szkołach podstawowych


Wskaźnik określa ilu uczniów przypada przeciętnie na 1 oddział klasowy (bez oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych).

2,25

Średnia liczba etatów nauczycielskich na oddział w SP


Wskaźnik określa ilu nauczycieli przypada przeciętnie na 1 oddział klasowy  (bez oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych).

1 729

Liczba dzieci i uczniów we wszystkich placówkach oświatowych


w tym:


1.087 dzieci w szkołach podstawowych

93,28%

Współczynnik skolaryzacji w szkołach podstawowych


Wskaźnik określa jaki odsetek dzieci objętych obowiązkiem szkolnym pobiera naukę w szkole podstawowej.

7,21

Liczba uczniów na etat nauczycielski w szkołach podstawowych


Wskaźnik określa ilu uczniów przypada na 1 etat nauczycielski w szkole podstawowej (bez oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych).

5,68

Wskaźnik efektywności zatrudnienia nauczycieli


Wskaźnik określa ilu uczniów potrzeba, aby sfinansować 1 umownie liczony etat nauczyciela.

System oświatowy miasta w 2022 r.

Zdjęcie budynku szkoły (1).
Zdjęcie dzieci na boisku szkolnym.
Zdjęcie budynku szkoły (2).
Zdjęcie budynku szkoły (3).
Zdjęcie dzieci przed budynkiem szkoły.
Zdjęcie budynku szkoły (4).

W 2022 roku Miasto Dęblin prowadziło 4 przedszkola (w tym 1 przedszkole specjalne), 5 szkół podstawowych (w tym 1 szkołę podstawową specjalną), 1 liceum ogólnokształcące oraz 1 szkołę specjalną przysposabiającą do pracy wraz z internatem:

Organizacja szkół i przedszkoli w roku szkolnym 2021/2022

Struktura szkół i przedszkoli w roku szkolnym 2021/2022

W roku szkolnym 2021/2022 liczba wychowanków w oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych wynosiła 110.

Kadra nauczycielska oraz pracownicy administracji i obsługi

344

Liczba zatrudnionych pracowników ogółem w roku szkolnym 2021/2022


244

Liczba zatrudnionych nauczycieli w roku szkolnym 2021/2022

100

Liczba zatrudnionych pracowników administracji i obsługi w roku szkolnym 2021/2022

Kadra nauczycielska oraz pracownicy administracji i obsługi

Nauczyciele wg stopnia awansu zawodowego

Rok szkolny 2021/2022 był ostatnim rokiem obowiązywania dotychczasowego systemu awansu zawodowego nauczycieli. W lipcu i sierpniu 2022 r. wprowadzono nowe przepisy prawa, obowiązujące od 1 września 2022 r., na mocy których zostały zlikwidowane dwa stopnie awansu – nauczyciel stażysta i nauczyciel kontraktowy. Zastąpił je status nauczyciela początkującego.


W Mieście Dęblin stopnie awansu zawodowego nauczycieli rozkładają się następująco:

działalność na rzecz dzieci i młodzieży

Dowożenie uczniów

Uwzględniając uregulowania prawne wynikające z art. 39 ust 4 ustawy Prawo oświatowe  dla uczniów spełniających kryteria określone w ustawie organizowane było dowożenie do szkoły. Ze świadczeń tych korzystali w szczególności uczniowie z osiedla Stawy. Do dęblińskich placówek oświatowych dowożono 27 uczniów: 13 uczniów do SP nr 2; 3 uczniów do ZSO; 11 uczniów do SP nr 3. Łącznie kwota wydatkowana w roku szkolnym 2021/22 na ten cel wyniosła 37.436 zł.

Miasto Dęblin w roku szkolnym 2021/22 nie prowadziło zorganizowanego dowozu uczniów niepełnosprawnych. Rodzice korzystali z prawa do zwrotu kosztów dowożenia i opieki na podstawie zawartych umów. Ze świadczeń tych skorzystało 14 uczniów. Całkowity koszt dowozu uczniów w ww. okresie wyniósł 18.073,82 zł.

Pomoc materialna

Pomoc materialna może być udzielona w formie stypendium szkolnego lub zasiłku szkolnego (sytuacja losowa). Środki na ten cel przekazywane są miastu w formie dotacji celowej. W roku szkolnym 2021/2022, Miasto Dęblin otrzymało dotację w wysokości 46.006,32 zł. Łącznie ze środkami własnymi (10.251,58 zł) na stypendia szkolne przeznaczona została kwota 51.257,90 zł. Stypendium szkolne otrzymało od IX-XII 24 uczniów, a od I-VI - 32 osoby

W ramach Rządowego Programu Pomocy uprawnionym uczniom przyznane zostało wsparcie w postaci Wyprawki Szkolnej. Z pomocy tej skorzystało łącznie 13 uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Na powyższy cel miasto wydatkowało dotację w wysokości 3.863,22 zł

W roku szkolnym 2021/2022 miasto otrzymało środki w wysokości 162.185,24 z dotacji celowej na podręczniki, którą przeznaczono na zakup: 

Uczniowie szkół podstawowych i liceum ogólnokształcącego objęci byli opieką medyczno-pielęgniarską. Świadczenia w tym zakresie realizował Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Dęblinie. Bezpośrednia opieka sprawowana była przez zatrudnione w placówce pielęgniarki. Zakres opieki dotyczył: promocja zdrowia, profilaktyki chorób, świadczeń diagnostycznych, świadczeń pielęgniarsko-leczniczych.

Stypendium Miasta Dęblin im. Jana Pawła II

Są to stypendia za rok szkolny 2021/2022 dla uzdolnionych uczniów szkół prowadzonych przez Miasto Dęblin, za bardzo dobre wyniki w nauce i wybitne osiągnięcia w ramach realizacji Lokalnego Programu Wspierania Edukacji Uzdolnionych Dzieci i Młodzieży na podstawie Uchwały Nr XXX/187/2020 Rady Miasta Dęblin z dnia 26 maja 2020 r. w sprawie ustanowienia stypendium Miasta Dęblin im. Jana Pawła II dla uzdolnionych uczniów za bardzo dobre wyniki w nauce i wybitne osiągnięcia oraz przyjęcia Regulaminu przyznawania stypendium naukowego Miasta Dęblin im. Jana Pawła II. 

Na ww. stypendia przeznaczono 28.800,00 zł, dla 53 uczniów w tym: 

Fundusz Pomocy uczniom z Ukrainy

Miasto Dęblin otrzymało środki z Funduszu Pomocy z tytułu wsparcia jednostek samorządu terytorialnego w realizacji dodatkowych zadań oświatowych związanych z kształceniem, wychowaniem i opieką nad dziećmi i uczniami będącymi obywatelami Ukrainy w wysokości 413 825,00 zł.

programy i projekty realizowane w szkołach

EDU Kompas

 

We wrześniu 2022 r. Miasto Dęblin przystąpiło do projektu „EDU Kompas”, którego głównym celem jest wsparcie i polepszenie systemu oświaty poprzez podniesienie jakości kształcenia, poprawianie wyników egzaminów oraz zwiększenie motywacji nauczycieli i uczniów. Program ten realizowany jest w roku szkolnym 2022/2023 (od września do maja), a jego finansowanie pochodzi ze środków przeznaczonych na doskonalenie zawodowe kadry nauczycielskiej. 


Projekt został rozpoczęty 29 września 2022 r. w Szkole Podstawowej nr 2 im. Władysława Broniewskiego w Dęblinie, w której odbyła się 1. debata oświatowa. Jej inicjatorem był organ prowadzący - Miasto Dęblin, a poprowadzona została przez specjalistów z Ośrodka Rozwoju Kompetencji Edukacyjnych w Warszawie. W debacie oświatowej uczestniczyło ponad 50 osób, byli to reprezentanci zaproszonych grup bezpośrednio związanych z oświatą: kadra zarządzająca - dyrektorzy szkół, nauczyciele, uczniowie, rodzice oraz przedstawiciele władz samorządowych i jednostek organizacyjnych. Zaprezentowane wnioski podczas debaty stanowiły podstawę do dalszych działań, które w okresie od października 2022 r. do maja 2023 r. realizowane są w formie warsztatów i szkoleń przy wsparciu ekspertów ORKE we wszystkich szkołach, dla których organem prowadzącym jest Miasto Dęblin. 

Władzom Miasta Dęblin bardzo zależy na znalezieniu efektywnych rozwiązań, które będą wsparciem dla nauczycieli i dyrektorów w podnoszeniu jakości kształcenia. Jednym z głównych założeń projektu jest wymiana najlepszych praktyk oraz wspólne rozwiązywanie pojawiających się nieustannie wyzwań i problemów oświatowych. Ostateczne efekty z realizacji programu zostaną przedstawione w formie opracowanego raportu w ciągu jednego miesiąca od zakończenia projektu.

V Ogólnopolski Program Profilaktyki Czerniaka

 

Program realizowany jest w roku szkolnym 2022/2023 (od września do kwietnia), a jego organizatorem jest Studenckie Koło Naukowe ONKOMA przy Klinice Gastroenterologii Onkologicznej w Narodowym Instytucie Onkologii im. Marii Skłodowskiej-Curie w Warszawie. 


Realizacja programu wynika z zapisów zawartych w załączniku do  uchwały nr 10 Rady Ministrów z dnia 4 lutego 2020 r. w sprawie przyjęcia programu wieloletniego pn. Narodowa Strategia Onkologiczna na lata 2020-2030 (M.P. z 2020 r. poz. 189) oraz w § 2 ust. 1 pkt 1 lit. c rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkól (Dz. U. z 2019 r. poz. 639 ze zm.), w którym to dookreślono, iż uczniowie w ramach godziny wychowawczej powinni realizować na zajęciach z wychowawcą treści dotyczące istotnych problemów społecznych, w tym kwestie zdrowotne.


Grupę docelową programu stanowią uczniowie szkół podstawowych (wszystkie klasy siódme i ósme) oraz uczniowie szkół ponadpodstawowych (wszystkie roczniki klas). Po skończonych zajęciach uczniowie będą znać złote zasady profilaktyki czerniaka, zdobędą umiejętność przeprowadzenia samobadania skóry czy też różnicowania zmian podejrzanych o charakter nowotworowy ze zwykłymi znamionami na podstawie zasady ABCDE („czerniakowe abecadło”). 


Warto również podkreślić, iż dzięki zdobytej wiedzy nastolatkowie mogą stać się ambasadorami akcji w swoich lokalnych środowiskach, zachęcając rodzinę i znajomych do podjęcia tych niezwykle prostych acz skutecznych działań profilaktycznych.