SYSTEM OŚWIATOWY miasta
Głównym zadaniem realizowanym w obszarze oświaty jest zapewnianie uczniom jak najlepszych warunków i możliwości do indywidualnego rozwoju, stałego pogłębiania wiedzy oraz zdobywania nowych osiągnięć. Miasto Dęblin wykonuje zadania w tym zakresie, realizując m.in. następujące programy:
Lokalny program wspierania Edukacji Uzdolnionych Dzieci i Młodzieży pobierających naukę na terenie Miasta Dęblin.
Dokładniejszy opis wskazanych powyżej programów znajduje się w części raportu poświęconej Realizowanym Politykom, Programom i Strategiom.
OŚWIATA - PODSTAWOWE PARAMETRY
Rok szkolny 2021/2022 to kolejny trudny rok pracy uczniów, nauczycieli i rodziców związany z pandemią wirusa COVID 19 w Polsce i na świecie. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 marca 2020 r. poz. 410 (z późniejszymi zmianami) w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty obowiązywało również w roku szkolnym 2021/2022. Aktualizowano wytyczne dla pracy jednostek oświatowych stosownie do obowiązującej sytuacji pandemicznej. Jednostki systemu oświaty zaczęły realizować swoje zadania z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość (praca zdalna). Kalendarium zmian w nauce wyglądalo następująco:
1 września 2021 r. — wszyscy uczniowie rozpoczęli naukę stacjonarną;
kształcenie na odległość obowiązywało w ograniczonym wymiarze; w trybie zdalnym szkoły funkcjonowały w okresie od 20 grudnia 2021 r. do 9 stycznia 2022 r., z wyłączeniem przedszkoli, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, poradni psychologieczno-pedagogicznych, placówek oświatowo-wychowawczych;
w formie zdalnej od 27 stycznia do 20 lutego 2022 r. kształcili się także uczniowie klas V-VIII szkół podstawowych oraz wszystkich klas szkół ponadpodstawowych. Przedszkolaki i uczniowie klas I-IV szkół podstawowych kontynuowali w tym czasie naukę w trybie stacjonarnym.
503
Liczba dzieci objętych nauczaniem przedszkolnym
Liczba dzieci w wieku 3 - 6 lat objętych wychowaniem przedszkolnym w placówkach prowadzonych przez miasto (z oddziałami przedszkolnymi w szkołach podstawowych).
92,12%
Współczynnik skolaryzacji przedszkolnej
Wskaźnik określa stosunek liczby dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym w wieku 3 - 6 lat w placówkach prowadzonych przez miasto w ogólnej liczbie dzieci w tym wieku z terenu miasta.
16,22
Średnia liczebność oddziałów w szkołach podstawowych
Wskaźnik określa ilu uczniów przypada przeciętnie na 1 oddział klasowy (bez oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych).
2,25
Średnia liczba etatów nauczycielskich na oddział w SP
Wskaźnik określa ilu nauczycieli przypada przeciętnie na 1 oddział klasowy (bez oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych).
1 729
Liczba dzieci i uczniów we wszystkich placówkach oświatowych
w tym:
1.087 dzieci w szkołach podstawowych
93,28%
Współczynnik skolaryzacji w szkołach podstawowych
Wskaźnik określa jaki odsetek dzieci objętych obowiązkiem szkolnym pobiera naukę w szkole podstawowej.
7,21
Liczba uczniów na etat nauczycielski w szkołach podstawowych
Wskaźnik określa ilu uczniów przypada na 1 etat nauczycielski w szkole podstawowej (bez oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych).
5,68
Wskaźnik efektywności zatrudnienia nauczycieli
Wskaźnik określa ilu uczniów potrzeba, aby sfinansować 1 umownie liczony etat nauczyciela.
System oświatowy miasta w 2022 r.
W 2022 roku Miasto Dęblin prowadziło 4 przedszkola (w tym 1 przedszkole specjalne), 5 szkół podstawowych (w tym 1 szkołę podstawową specjalną), 1 liceum ogólnokształcące oraz 1 szkołę specjalną przysposabiającą do pracy wraz z internatem:
Miejskie Przedszkole Nr 1 "Bajka" w Dęblinie;
Miejskie Przedszkole Nr 3 w Dęblinie - od 30 września 2021 r. wchodzące w skład Zespołu Szkolno-Przedszkolnego Nr 3 w Dęblinie;
Miejskie Przedszkole Nr 4 im. Jana Pawła II w Dęblinie;
Miejskie Przedszkole Specjalne Nr 5 "Iskierka" wchodzące w skład Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Dęblinie;
Szkoła Podstawowa Nr 1 Specjalna wchodząca w skład Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Dęblinie;
Szkoła Podstawowa Nr 2 im. Władysława Broniewskiego w Dęblinie;
Szkoła Podstawowa Nr 3 im. Marii Skłodowskiej-Curie w Dęblinie od 30 września 2021 r. wchodząca w skład Zespołu Szkolno-Przedszkolnego Nr 3 w Dęblinie;
Szkoła Podstawowa Nr 4 im. Bohaterów Lotnictwa Polskiego w Dęblinie;
Szkoła Podstawowa Nr 5 im. Władysława Sikorskiego w Dęblinie wchodząca w skład Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Dęblinie;
Liceum Ogólnokształcące im. 15 Pułku Piechoty "Wilków" w Dęblinie wchodzące w skład Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Dęblinie;
Internat wchodzący w skład Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Dęblinie;
Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy wchodząca w skład Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Dęblinie.
Organizacja szkół i przedszkoli w roku szkolnym 2021/2022
Struktura szkół i przedszkoli w roku szkolnym 2021/2022
W roku szkolnym 2021/2022 liczba wychowanków w oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych wynosiła 110.
Kadra nauczycielska oraz pracownicy administracji i obsługi
344
Liczba zatrudnionych pracowników ogółem w roku szkolnym 2021/2022
244
Liczba zatrudnionych nauczycieli w roku szkolnym 2021/2022
100
Liczba zatrudnionych pracowników administracji i obsługi w roku szkolnym 2021/2022
Kadra nauczycielska oraz pracownicy administracji i obsługi
Nauczyciele wg stopnia awansu zawodowego
Rok szkolny 2021/2022 był ostatnim rokiem obowiązywania dotychczasowego systemu awansu zawodowego nauczycieli. W lipcu i sierpniu 2022 r. wprowadzono nowe przepisy prawa, obowiązujące od 1 września 2022 r., na mocy których zostały zlikwidowane dwa stopnie awansu – nauczyciel stażysta i nauczyciel kontraktowy. Zastąpił je status nauczyciela początkującego.
W Mieście Dęblin stopnie awansu zawodowego nauczycieli rozkładają się następująco:
początkujący - 48 os.;
mianowany - 54 os.;
dyplomowany - 142 os.;
liczba postępowań dotyczących uzyskania wyższego stopnia awansu zawodowego - 10;
liczba nauczycieli, którzy uzyskali wyższy stopień - 10;
liczba trwających postępowań dotyczących uzyskania wyższego stopnia awansu zawodowego - 11.
działalność na rzecz dzieci i młodzieży
Dowożenie uczniów
Uwzględniając uregulowania prawne wynikające z art. 39 ust 4 ustawy Prawo oświatowe dla uczniów spełniających kryteria określone w ustawie organizowane było dowożenie do szkoły. Ze świadczeń tych korzystali w szczególności uczniowie z osiedla Stawy. Do dęblińskich placówek oświatowych dowożono 27 uczniów: 13 uczniów do SP nr 2; 3 uczniów do ZSO; 11 uczniów do SP nr 3. Łącznie kwota wydatkowana w roku szkolnym 2021/22 na ten cel wyniosła 37.436 zł.
Miasto Dęblin w roku szkolnym 2021/22 nie prowadziło zorganizowanego dowozu uczniów niepełnosprawnych. Rodzice korzystali z prawa do zwrotu kosztów dowożenia i opieki na podstawie zawartych umów. Ze świadczeń tych skorzystało 14 uczniów. Całkowity koszt dowozu uczniów w ww. okresie wyniósł 18.073,82 zł.
Pomoc materialna
Pomoc materialna może być udzielona w formie stypendium szkolnego lub zasiłku szkolnego (sytuacja losowa). Środki na ten cel przekazywane są miastu w formie dotacji celowej. W roku szkolnym 2021/2022, Miasto Dęblin otrzymało dotację w wysokości 46.006,32 zł. Łącznie ze środkami własnymi (10.251,58 zł) na stypendia szkolne przeznaczona została kwota 51.257,90 zł. Stypendium szkolne otrzymało od IX-XII 24 uczniów, a od I-VI - 32 osoby.
W ramach Rządowego Programu Pomocy uprawnionym uczniom przyznane zostało wsparcie w postaci Wyprawki Szkolnej. Z pomocy tej skorzystało łącznie 13 uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Na powyższy cel miasto wydatkowało dotację w wysokości 3.863,22 zł.
W roku szkolnym 2021/2022 miasto otrzymało środki w wysokości 162.185,24 zł z dotacji celowej na podręczniki, którą przeznaczono na zakup:
podręczników i materiałów edukacyjnych do nauczania języka obcego dla uczniów kl. I i II i III szkoły podstawowej;
podręczników lub materiałów edukacyjnych dla uczniów kl. V-VI szkoły podstawowej.
Uczniowie szkół podstawowych i liceum ogólnokształcącego objęci byli opieką medyczno-pielęgniarską. Świadczenia w tym zakresie realizował Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Dęblinie. Bezpośrednia opieka sprawowana była przez zatrudnione w placówce pielęgniarki. Zakres opieki dotyczył: promocja zdrowia, profilaktyki chorób, świadczeń diagnostycznych, świadczeń pielęgniarsko-leczniczych.
Stypendium Miasta Dęblin im. Jana Pawła II
Są to stypendia za rok szkolny 2021/2022 dla uzdolnionych uczniów szkół prowadzonych przez Miasto Dęblin, za bardzo dobre wyniki w nauce i wybitne osiągnięcia w ramach realizacji Lokalnego Programu Wspierania Edukacji Uzdolnionych Dzieci i Młodzieży na podstawie Uchwały Nr XXX/187/2020 Rady Miasta Dęblin z dnia 26 maja 2020 r. w sprawie ustanowienia stypendium Miasta Dęblin im. Jana Pawła II dla uzdolnionych uczniów za bardzo dobre wyniki w nauce i wybitne osiągnięcia oraz przyjęcia Regulaminu przyznawania stypendium naukowego Miasta Dęblin im. Jana Pawła II.
Na ww. stypendia przeznaczono 28.800,00 zł, dla 53 uczniów w tym:
34 uczniów szkół podstawowych;
19 uczniów Liceum Ogólnokształcąco.
Fundusz Pomocy uczniom z Ukrainy
Miasto Dęblin otrzymało środki z Funduszu Pomocy z tytułu wsparcia jednostek samorządu terytorialnego w realizacji dodatkowych zadań oświatowych związanych z kształceniem, wychowaniem i opieką nad dziećmi i uczniami będącymi obywatelami Ukrainy w wysokości 413 825,00 zł.
programy i projekty realizowane w szkołach
EDU Kompas
We wrześniu 2022 r. Miasto Dęblin przystąpiło do projektu „EDU Kompas”, którego głównym celem jest wsparcie i polepszenie systemu oświaty poprzez podniesienie jakości kształcenia, poprawianie wyników egzaminów oraz zwiększenie motywacji nauczycieli i uczniów. Program ten realizowany jest w roku szkolnym 2022/2023 (od września do maja), a jego finansowanie pochodzi ze środków przeznaczonych na doskonalenie zawodowe kadry nauczycielskiej.
Projekt został rozpoczęty 29 września 2022 r. w Szkole Podstawowej nr 2 im. Władysława Broniewskiego w Dęblinie, w której odbyła się 1. debata oświatowa. Jej inicjatorem był organ prowadzący - Miasto Dęblin, a poprowadzona została przez specjalistów z Ośrodka Rozwoju Kompetencji Edukacyjnych w Warszawie. W debacie oświatowej uczestniczyło ponad 50 osób, byli to reprezentanci zaproszonych grup bezpośrednio związanych z oświatą: kadra zarządzająca - dyrektorzy szkół, nauczyciele, uczniowie, rodzice oraz przedstawiciele władz samorządowych i jednostek organizacyjnych. Zaprezentowane wnioski podczas debaty stanowiły podstawę do dalszych działań, które w okresie od października 2022 r. do maja 2023 r. realizowane są w formie warsztatów i szkoleń przy wsparciu ekspertów ORKE we wszystkich szkołach, dla których organem prowadzącym jest Miasto Dęblin.
Władzom Miasta Dęblin bardzo zależy na znalezieniu efektywnych rozwiązań, które będą wsparciem dla nauczycieli i dyrektorów w podnoszeniu jakości kształcenia. Jednym z głównych założeń projektu jest wymiana najlepszych praktyk oraz wspólne rozwiązywanie pojawiających się nieustannie wyzwań i problemów oświatowych. Ostateczne efekty z realizacji programu zostaną przedstawione w formie opracowanego raportu w ciągu jednego miesiąca od zakończenia projektu.
V Ogólnopolski Program Profilaktyki Czerniaka
Program realizowany jest w roku szkolnym 2022/2023 (od września do kwietnia), a jego organizatorem jest Studenckie Koło Naukowe ONKOMA przy Klinice Gastroenterologii Onkologicznej w Narodowym Instytucie Onkologii im. Marii Skłodowskiej-Curie w Warszawie.
Realizacja programu wynika z zapisów zawartych w załączniku do uchwały nr 10 Rady Ministrów z dnia 4 lutego 2020 r. w sprawie przyjęcia programu wieloletniego pn. Narodowa Strategia Onkologiczna na lata 2020-2030 (M.P. z 2020 r. poz. 189) oraz w § 2 ust. 1 pkt 1 lit. c rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkól (Dz. U. z 2019 r. poz. 639 ze zm.), w którym to dookreślono, iż uczniowie w ramach godziny wychowawczej powinni realizować na zajęciach z wychowawcą treści dotyczące istotnych problemów społecznych, w tym kwestie zdrowotne.
Grupę docelową programu stanowią uczniowie szkół podstawowych (wszystkie klasy siódme i ósme) oraz uczniowie szkół ponadpodstawowych (wszystkie roczniki klas). Po skończonych zajęciach uczniowie będą znać złote zasady profilaktyki czerniaka, zdobędą umiejętność przeprowadzenia samobadania skóry czy też różnicowania zmian podejrzanych o charakter nowotworowy ze zwykłymi znamionami na podstawie zasady ABCDE („czerniakowe abecadło”).
Warto również podkreślić, iż dzięki zdobytej wiedzy nastolatkowie mogą stać się ambasadorami akcji w swoich lokalnych środowiskach, zachęcając rodzinę i znajomych do podjęcia tych niezwykle prostych acz skutecznych działań profilaktycznych.